Integrált nevelés - Miskei Óvoda Honlapja

Miskei Óvoda
Tartalomhoz ugrás

Integrált nevelés


Integrált nevelés


„A gyermek olyan,
Mint egy pillangó a szélben.
Néhány magasabbra tud repülni,
Mint mások, de mindegyik
A legjobb tudása szerint repül.
Miért is hasonlítanád össze őket?
Mindegyik más.
Mindegyik különleges.
Mindegyik gyönyörű.”
Az integráció az inkluzív pedagógiai gyakorlatunk azon része, amely a többségtől bármilyen szempontból eltérő gyermekek elfogadását és a többséggel történő együtt nevelését jelenti. Inkluzív pedagógiánkban a cél a gyermek saját szintjének maximumára való eljuttatása, kiváltképpen a sajátos nevelési igényű gyerekek tekintetében Óvodai nevelésünk során nagy hangsúlyt fektetünk befogadó (inkluzív), másságot elfogadó óvodai környezetben a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek életminőségének javítására, beilleszkedési esélyük növelésére, szocializációjuk segítésére.
Feladataink a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek fejlesztése terén:
          - a felismerés, azonosítás, diagnosztizálás
          - a kiemelt figyelmet igénylő gyermek egyéni fejlesztése, fejlődésének segítése
          - a szociális hátrányok enyhítését segítő pedagógiai tevékenységek
          - gyermekek esélyegyenlőségét szolgáló intézkedések
Beilleszkedési, magatartási és tanulási nehézségekkel rendelkező gyermekek
Különleges bánásmódot igénylő az a gyermek, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján az életkorához viszonyítottan alulteljesít, társas kapcsolati problémákkal, tanulási, magatartás-szabályozási hiányosságokkal küzd, közösségbe való beilleszkedése, továbbá személyiségfejlődése nehezített vagy sajátos tendenciákat mutat, de nem minősül sajátos nevelési igényűnek. A BTMN gyermekeink a szakértői bizottság véleménye alapján fejlesztő ellátásban részesülnek.
Kivételes képességű gyermekek, tehetségígéretek
Különleges bánásmódot igénylő az a gyermek is, aki átlag feletti általános vagy speciális képességek birtokában magas fokú kreativitással, intellektuális, művészi, vagy pszichomotoros képességgel rendelkezik, felkelthető benne a feladat iránti erős motiváció, elkötelezettség. A tehetséges gyermekek számára lényeges a lehetőségek megteremtése, a differenciált nevelés, motiválás, pozitív megerősítés, jutalmazás, külön feladatokkal való ellátás.
A szociális hátrányok enyhítését pedagógiai tevékenységekkel (pl.önművelés igényének kialakítása, tolerancia, elfogadás, segítőkészség, tanácsadás, praktikus ismeretek átadása, javaslatok a szabadidő tartalmas eltöltésére, mintaadás a családi életre és egészséges életmódra nevelésben),
valamint
óvodai fejlesztő programmal segítjük.
Sajátos nevelést igénylő gyermekek befogadása és fejlesztése. A sajátos nevelési igényű gyermek: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi (látási, hallási), értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd. A sajátos nevelési igényű gyermekeknél is a nevelés általános célkitűzéseinek megvalósítására törekszünk. A nevelés hatására a sérült gyermeknél is fejlődik az
alkalmazkodó készség, az akaraterő, az önállóságra törekvés, az érzelmi élet, az együttműködés.
Óvodánk az Alapító Okirata szerint a következő sajátos nevelési igényű
gyermekeket tudja fogadni:
         - érzékszervi fogyatékos (látási, hallási)
         - enyhe értelmi fogyatékos
         - autizmus spektrum zavarral küzdő gyermek
         - egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy
            magatartásszabályozási zavarral) küzdő óvodáskorú gyermekek óvodai ellátása.
Az esélyegyenlőség, az egyenlő bánásmód érvényesítése
Az egyenlő bánásmód követelménye és az esélyegyenlőség előmozdítása nevelési alapelveinkben és értékeinkben rejlik. Intézményünk óvodapedagógusainak alapvető feladata, hogy az ellátott gyermekek hozzájussanak mindahhoz, amely a gyermeki személyiség szabadon történő kibontakoztatásához szükséges.
Biztosítjuk a beóvodázással az esélyegyenlőséget, a megfelelő minőségű és időtartamú óvodai nevelést a HH és HHH gyermekek részére, a szegregációmentességget, egyéni bánásmód elvének érvényesítését.
Egyéni, differenciált készség és képességfejlesztés történik egyénre tervezetten, a gyermek fejlődését nyomon követve. Hatékony együttműködés történik
az óvodán kívüli szervezetekkel és hatékonyabb együttműködés lehetne a szülőkkel.
Vissza a tartalomhoz